دیدار دبیر علمی همایش خانواده مقاوم با رئیس پژوهشکده باقرالعلوم
دیدار دبیر علمی همایش خانواده مقاوم با رئیس پژوهشکده باقرالعلوم

در راستای استفاده از ظرفیت های علمی متقابل انجام شد:

دیدار دبیر علمی همایش خانواده مقاوم با رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام)

حجت الاسلام والمسلیمن زیبائی نژاد، رئیس پژوهشکده زن و خانواده عصر روز سه شنبه 25 بهمن از پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(علیه السلام) بازدید و با حجت الاسلام والمسلمین سید علی موسوی رئیس این پژوهشکده دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که در قالب سلسله رایزنی های پیش از برگزاری همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» جهت افزایش هر چه بیشتر غنای علمی و کاربردی این همایش انجام گرفت ظرفیت ها و تجربیات علمی و پژوهشی پژوهشکده باقرالعلوم بررسی شد.

در ابتدای این دیدار رئیس پژوهشکده زن و خانواده و دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مد ظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص چگونگی حفظ قشر جوان کشور در وضعیت تهدید آمیز جهان امروز، اظهار داشت: بر اساس همین فراز بیانیه گام دوم، پژوهشکده زن و خانواده برنامه سوم توسعه فعالیت های علمی اش را بر پایه محور خانواده پایه ریزی و از یک سال پیش این فعالیت ها را آغاز کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه الگوهای حوزه خانواده باید متناسب با شرایط جدید جهان و کشور تنظیم شوند و الگوهای تربیت رسمی و سیاستگذاری خانواده نیز طبق وضعیت جدید باشد، یکی از سرفصل های اقدامات پژوهشکده زن و خانواده در این راستا را برگزاری همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» اعلام و هدف از آن را استفاده از تجربیات و روش های کارآمد پژوهشی در راستای خلق این الگوها عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده زن خانواده در پایان به اهداف اجرایی همایش اشاره کرد و افزایش غنای علمی و کاربردی آثار ارائه شده در همایش، جمع آوری و تدوین تجربه های کنشگران فعال در این زمینه، تجربیات اقلیت های مسلمان خارج از کشور، ترجمه آثار فاخر در این زمینه، استفاده از ظرفیت های عرصه تبلیغ، رسانه و سینما، ادبیات، رمان و داستان را از جمله این اهداف عنوان کرد و پژوهشکده باقرالعلوم (ع) را در این زمینه ها به ویژه تجربه نگاری کاربردی دارای ظرفیت های بالقوه و مطلوبی برای استفاده در برگزاری همایش خانواده مقاوم دانست.

در ادامه این دیدار، حجت الاسلام و المسلمین سید علی موسوی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) با ابراز خرسندی از حضور حجت الاسلام والمسلمین زیبایی‌نژاد و این گفتگو، آمادگی این پژوهشکده را برای همکاری و مساعدت علمی برای برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم اعلام کرد.

 رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در ادامه با اشاره به فضای رقابتی و فشار رسانه ای بسیار شدید میان غرب و جهان اسلام بر لزوم اتخاذ نگاهی جهانشمول و فراتر از گستره محدود به کشور برای مقابله با این فشار رسانه ای به ویژه در موضوع خانواده و حفظ ارزش های اخلاقی تاکید کرد. وی سپس در دو بخش به بیان تجربیات اجرایی مجموعه این پژوهشکده پرداخت و گزارشی از آن ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی در بخش اول این گزارش به لزوم شناخت دقیق روش های تبلیغی به کار گرفته شده در سایر ادیان و مذاهب و بهره گیری از نکات قوت آنها و در نتیجه تولید ادبیات الهیات تبلیغ پرداخت و پیشنهاداتی درباره افراد و کشورهای دارای ظرفیت سودمند برای حضور و مشارکت در همایش بین المللی خانواده مقاوم مطرح کرد.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در بخش دوم و پایانی گزارش خود به فعالیت ها و دستاوردهای مجموعه همکاران پژوهشی این مرکز در بخش تجربه نگاری و مطالعه تاریخ فرهنگی و اجتماعی معاصر قبل و بعد از انقلاب اسلامی، مطالعات تیپولوژیک در زمینه سبک زندگی زن امروز ایرانی اشاره و از آمادگی این پژوهشکده برای تشریک این ظرفیت ها با پژوهشکده زن و خانواده به ویژه در برگزاری همایش بین المللی خانواده مقاوم خبر داد.


یکشنبه 27 فروردین 1402 (1 سال قبل )